2017-05-24

Să construim spălătorie cu autoservire deschisă sau acoperită?

În mod normal spălătoria este o construcție cu stații acoperite. Există, desigur, stații care se instalează fără acoperiș, fiind cazul montării doar unei singure stații, iar costurile acoperirii acesteia ar fi disproporționat mai mare față de utilitatea acesteia, iar utilizatorii nici nu au astfel de pretenții. Însă în unitățile mai serioase de obicei se acoperă stațiile.

De ce este necesar acoperirea stațiilor?

Este logic că cei mai mulți dintre clienții obișnuiți – cu câteva excepții – rar își spală autoturismul în ploaie, dar nici nu acesta este cel mai relevant motiv pentru optarea acoperirii stațiilor. Dacă ne uităm la construcția unor stații de spălătorie, putem observa particularitățile de suspensie a consolelor rotative de tavan. Pentru o utilizare mai ușoară aceste console se montează de obicei pe tavan, mai exact pe grinda transversală a acestuia. Prin grinda transversală anterior menționată se face și conectarea în sistem a consolelor prin furtuni cu presiune înaltă sau joasă, în funcție de caracteristicile programului. Dispunem astfel atât de capacitatea de încărcare transversală, cât și de cea suspensivă.

În perioada de iarnă stațiile acoperite sunt o soluție optimă de protejare și împotriva înghețului. De asemenea, împiedică depunerea unui strat mai gros de zăpadă pe suprafața de spălare, facilitând astfel și rolul încălzirii prin pardoseală.

Puțini dintre utilizatori, respectiv operatori cunosc faptul că cele mai multe soluții chimice utilizate pentru spălarea autovehiculelor – indiferent de marcă sau tipul acestora – pot fi folosite în locuri ferite de razele soarelui. Mai ales în perioada de vară pot cauza mari probleme soluțiile aplicate, uscate pe suprafața încălzită a autovehiculelor și pe deasupra expuse direct soarelui. Reprezintă un principiu de bază în folosirea acestor soluții chimice răcirea suprafețelor de spălat a autovehiculelor măcar la temperatura căldurii mâinii. De asemenea, trebuie evitat expunerea directă la razele soarelui în timpul folosirii lor.

Această condiție poate fi mai ușor asigurată în stații acoperite. Astfel în țările sudice aceste structuri de acoperiș sunt în primul rând de tip ’Black out’, adică nu permite pătrunderea luminii exterioare în niciun fel, în timp ce la noi în țară sau mai la nord de noi sunt permise acoperișurile cu policarbonat cu protecție UV.

Pe lângă cele de mai sus, mai sunt două alte avantaje ale stațiilor cu acoperiș, cunoscute de puțini utilizatori:

  1. O vizibilitate mai mare, o spălătorie acoperită fiind mult mai vizibilă și mai ușor de observat.
  2. Asigură clientului în timpul spălării autovehiculului intimitate și protecție împotriva vremii.

Înălțimea acoperișului?

Nu există o înălțime ideală cu privire la structura acoperișului, însă în general putem să vorbim de o înălțime netă, adică liberă de minim 2.600 mm în cazul stațiilor care deservesc spălării autoturismelor, însă este o valoare mai răspândită înălțimea 3.100 mm în cazul stațiilor care deservesc atât autoturisme, cât și autocamionete. Acoperișurile mai înalte pot da o senzație de torsiune, reprezintă o problemă din punct de vedere static și oferă o protecție mult mai mică în privința aspectelor mai sus amintite.

În cazul stațiilor deschise înălțimea netă minimă propusă, adică cel mai jos punct al consolelor rotative este de 4.200 mm.

Care este efectul acoperișului sau lipsa acestuia în încasările spălătoriei?

Venitul în cazul unei spălătorii cu stații deschise depinde în primul rând de concurență. În cazul în care un furnizor alternativ în apropriere oferă aceeași nivel de servicii într-o stație acoperită, lupta noastră este pierdută. Clienții vor vizita mai frecvent spălătoria acoperită, fiind mulțumiți de serviciile prestate acolo. (În cazul în care nu există concurență putem să ne așteptăm la un venit cu 15%-20% mai mic cu o stație neacoperită, pierdere care se datorează clienților cărora nu le plac aceste stații.)

Nu sfătuim construirea unui acoperiș hibride (deschis/închis) în cazul spălătoriilor cu autoservire cu 2 stații. Chiar dacă în stația deschisă pot intra autovehicule mai înalte, aceasta creează o confuzie prea mare în rândul clienților. În plus pierdem și din valoarea vizuală a unității, căci se va observa doar o singură stație.

Putem să luăm în considerare instalarea de stații deschise în cazul spălătoriilor cu mai mult de 3 stații, însă trebuie să conștientizăm faptul că în cazul spălătoriilor cu minim 3-4 stații de spălare, unde în cea mai mare parte stațiile sunt închise, cel deschis va avea o încasare mai mică cu 50-60% față de celelalte, chiar dacă în cel deschis pot fi spălate și autovehicule mai înalte. Aceste autovehicule cheltuiesc chiar mai mult cu ocazia unei spălări față de autovehiculele mici. La stațiile deschise încasările mai mici se datorează preferinței șoferilor de a-și spăla autovehiculele în stații acoperite și numărului considerabil mai mic al autovehiculelor înalte. În concluzie putem să afirmăm că stațiile deschise într-o unitate de spălătorie mai mare vor fi folosite cu precădere de către autocamioane și de către autoturismele mici, ca un fel de stație tampon, în cazul în care nu găsesc loc pe moment în stațiile acoperite.

Autocamioanele spălate în stațiile acoperite sunt mai murdare, astfel prin spălarea lor se va acumula mai repede depunerea în perimetrul pentru nămol, în urma căreia va fi necesar demobilizarea mai frecventă a acestui tip de deșeu, care atrage după sine un cost suplimentar.

În mod sigur investiția într-o stație deschisă este mai mică față de una acoperită, însă în cazul lor este indicat de a proiecta o secțiune de pardoseală mai mare, chiar și de 6.000 x 6.000 mm.

Puteți să citiți mai amănunțit dezavantajele unei stații de spălare deschise pe linkul următor:  Dezavantajele unei stații de spălare deschise

Recomandăm ca în cazul unităților cu 3 sau mai puține stații să nu fie amplasată și o stație deschisă, doar în cazul în care nu există posibilitatea construirii unui acoperiș sau nu există deloc concurență în apropriere. În cazul spălătoriilor din orașe mari recomandăm evitarea amplasării de stații deschise chiar și în cazul spălătoriilor cu 4 sau mai puține stații.

Considerăm amenajarea unei stații neacoperite este utilă în cazul unei unități cu minim 5 stații de spălare, chiar și în cazul unităților din orașele mari.

Întrebări frecvente ,